Pages

Friday, October 24, 2014

5,300 Rakyat Terengganu Dapat Faedah Empower ECER


Program Empower ECER memberi peluang 5,300 peserta dari negeri Terengganu mengikuti pelbagai latihan kemahiran, bimbingan dan akademik sejak ia ditubuhkan pada 2007.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dato’ Jebasingam Issace John berkata, daripada jumlah itu 800 adalah peserta dari daerah Besut termasuk 400 daripadanya pelajar yang mendapat bimbingan dalam bidang akademik.

Katanya, selebihnya adalah peserta daripada orang dewasa yang mendapat latihan dalam pelbagai bidang kemahiran dan keusahawanan.

Majlis PembangunanWilayah Timur (ECERDC) yang mula diperkenalkan projek printis di Bentong, Pahang pada 2010 bertujuan membantu golongan miskin di luar bandar menerusi pelbagai latihan kemahiran dan keusahawanan

“Susulan kejayaan program yang dikendalikan itu ECER kini memperluaskan skop pelaksanaanya ke 17 daerah di Pantai Timur termasuk di daerah Besut,” katanya pada majlis Perasmian Program Empower Besut di Institut Perguruan Sultan Mizan, Bukit Keluang, Besut semalam.


Menteri Pendidikan II, Dato’ Seri Idris Jusoh yang juga Ahli Parlimen Besut, merasmikan pelancaran program berkenaan. Hadir sama Ahli Exco Kerajaan Negeri, Muhamad Pehimi Yusof, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera, Mohd Mahdi Musa, ADUN Kuala Besut, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman dan Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh.

Sempena majlis pelancaran itu Idris turut menyampaikan sijil penghargaan khas kepada Sembilan pelajar yang memperolehi kejayaan cemerlang dalam akademik selain pengagihan peralatan kepada 10 usahawan tempatan.

Idris berharap ECER dapat meneruskan program bimbingan akademik dan latihan kemahiran keusahawanan menerusi Empower ECER bagi melahirkan modal insan yang berpengetahuan dan berkemahiran tinggi di Terengganu.

Sumber :- http://teganukita.my/5300-rakyat-terengganu-dapat-faedah-empower-ecer/

No comments:

Post a Comment