Pages

Friday, October 24, 2014

Terengganu Tuan Rumah Multaqa’ Ahli Jawatankuasa Fatwa Malaysia 2014

 
 Terengganu bakal menjadi tuan rumah Multaqa’ Ahli Jawatankuasa Fatwa seluruh Malaysia dengan penyertaan 150 ulama’ terkenal di negara ini.

Majlis anjuran Jabatan Hal Ehwal Fatwa dan Adat Melayu Terengganu (Mufti) dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu akan diadakan di Hotel Tabung Haji, Kuala Terengganu pada 23 Oktober.

Pengarah jabatan itu, M Rozi Bidin, berkata multaqa’ itu bakal menghimpunkan mufti-mufti seluruh Malaysia, termasuk lima ahli jawatankuasa fatwa mewakili setiap negeri.

Katanya, penganjuran kali pertama di Terengganu bakal membincang dan membentangkan empat isu penting iaitu memahami maqasid syariyyah oleh ahli fatwa dalam mengeluarkan fatwa dan keterikatan kepada mazhab dalam mengeluarkan fatwa semasa.

“Isu lain, menangani isu perbezaan pandangan dalam mengeluarkan fatwa dan ancaman aliran oleh ahli sunnah ahli sunnah wal-jamaah,” katanya ketika dihubungi teganukita.

Katanya, multaqa itu cukup penting untuk penyatukan fikrah, kefahaman dan tindakan para ulama ke arah yang lebih tersusun dan bersistematik selain memperkasakan peranan ulama dalam mengaktifkan diri kepada masyarakat

“Di samping memberi suntikan semangat kepada ulama pelapis dalam memastikan wujudnya kesinambungan perjuangan ulama yang terdahulu yang berteraskan al-Quran dan al-Sunnah,” katanya.

Multaqa’ itu bakal disempurnakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral Dato’ Seri Jamil Khir Baharom

Sumber :- http://teganukita.my/terengganu-tuan-rumah-multaqa-ahli-jawatankuasa-fatwa-malaysia-2014/

No comments:

Post a Comment