Pages

Friday, October 24, 2014

Kajian Semula Jajaran Baharu Kereta Api Ke Terengganu


Kementerian Pengangkutan akan mengkaji keseluruhan pelan struktur kereta api termasuk Jajaran Baharu Kereta Api Pantai Timur termasuk Terengganu untuk pastikan ia lebih sempurna dan efisien pada masa akan datang.

Menterinya, Dato’ Seri Liow Tiong Lai berkata dalam laporan Bernama, ia juga sebagai langkah untuk menjadikan pengangkutan kereta api sebagai kemudahan pengangkutan awam yang paling berkesan menggantikan lebuh raya dan pengangkutan udara menjelang 2020.

“Laluan kereta api sedia ada dari Mentakab dan Gua Musang akan dikaji semula secara keseluruhan dan akan dinaik taraf kerana banyak yang telah rosak akibat penyelenggaraan yang kurang memuaskan menyebabkan kereta api tidak dapat bergerak laju.

“Laluan baharu itu nanti akan menghubungkan kawasan berkepadatan penduduk tinggi dan melalui laluan bandar-bandar besar seperti Kuantan dan Kuala Terengganu,” katanya.

Majlis Pembangunan Ekonomi Pantai Timur (ECER) sebelum ini telah pun melaksanakan kajian terperinci mengenai jajaran baharu kereta api Pantai Timur menghubungkan Kuala Lumpur ke Kota Baharu membabitkan jarak sejauh 620 km dengan kos kira-kira RM30 bilion.

Liow berkata, dengan adanya jajaran baharu itu nanti, ia bakal menjadikan kereta api sebagai pengangkutan awam alternatif mengatasi kesesakan lalu lintas yang sering berlaku di Lebuh Raya Pantai Timur terutama menjelang musim perayaan.

Sumber :- http://teganukita.my/kajian-semula-jajaran-baharu-kereta-api-ke-terengganu/

No comments:

Post a Comment