Pages

Friday, October 24, 2014

Penganjur Progam ‘I Want To Touch A Dog’ Akan Disiasat

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan menyiasat dan memanggil penganjur progam ‘I Want To Touch A Dog’ (Saya Mahu Sentuh Anjing) bagi mendapatkan maklumat terperinci berkaitan isu itu, dalam tempoh terdekat.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Jamil Khir Baharom, berkata dia cukup kecewa dengan dengan sikap penganjur yang tidak prihatin dengan sensitiviti umat Islam di negara ini.

Katanya, kita sedia maklum bahawa Mazhab Syafie sudah menjelaskan bahawa anjing itu tergolong dalam kategori berat (najis mughallazah) jadi mengapa perlu mengajak umat Islam memegang benda yang haram sedangkan banyak lagi benda halal yang boleh dipegang.

“Acara itu tidak pernah dianjurkan sebelum ini dan kali pertama didedahkan kepada masyarakat, kita orang Islam dan agama sudah menetapkan dengan jelas hukum berkaitan anjing dan babi..

“Pihaknya juga sedang menyiasat dengan dakwaan pihak tertentu yang mendakwa penganjur program itu sebenarnya beragama Kristian hanya berselindung disebalik nama islam,” katanya.


Program yang dianjurkan di sebuah Taman Rekreasi di Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor Ahad lalu mendapat kritikan pelbagai pihak apabila umat Islam dibenar bermesra dan bermain dengan anjing yang dibawa peserta bukan Islam.

Beliau berkata demikian pada Multaqa’ Ahli Jawatankuasa Fatwa seluruh Malaysia, di Hotel Tabung Haji, Kuala Terengganu, hari ini.

Seramai 150 ulama’ termasuk mufti di negara ini menyertai program dua hari dan berakhir esok anjuran Jabatan Hal Ehwal Fatwa dan Adat Melayu Terengganu (Mufti) dengan kerjasama Jakim.

Sumber :- http://teganukita.my/penganjur-progam-i-want-to-touch-a-dog-akan-disiasat/

No comments:

Post a Comment