Pages

Friday, October 24, 2014

Pantai Kijal Jadi Destinasi Pilihan Pelancong Asing


`Bandar Warisan Pesisir Pantai’ adalah terjemahan tepat yang boleh diberi kepada ibu negeri Terengganu, Kuala Terengganu yang memiliki warisan sejarah, hasil kraf dan khazanah alam semula jadi.

Negeri yang tersohor dengan keropok lekor, songket, sutera, tembaga dan spesis penyu itu mampu menjadi tempat perlancongan terkenal dunia jika produk dan alam semula jadi dipromosi sebaik mungkin.

Tema ‘Negeri Cantik Budaya Menarik’ sememangnya bersesuaian dan bertepatan dengan masyarakat tempatan serta keindahan alamnya.

Pantai – pantai yang tidak asing di kalangan pelancong tempatan seperti Pantai Batu Buruk, Pantai Marang dan Pantai Teluk Ketapang menjadi medan penganjuran pelbagai kejohanan sukan air.

Malah, Pantai Penunjuk, Kijal Kemaman juga tidak asing bagi pengunjung tempatan dan pelancong asing dari pelbagai negara, termasuk Singapura, Thailand dan Vietnam.

Pantai Penujuk Kijal menjadi destinasi pilihan pelancong asing yang mengambil peluang singgah bagi menghirup bayu segar, merasai pasir pantai yang memutih dan mendengar deruan ombak.

Masyarakat tempatan pasti pelik melihat sekumpulan warga asing sanggup berjemur walaupun ketika itu panas terik, tetapi tidak bagi golongan itu kerana mereka gemar suasana itu.

Mereka akan memanfaat sepenuhnya masa yang ada jika berpeluang menjejak kaki di pantai, kerana mungkin sukar untuk berbuat demikian di negara sendiri.

Pantai Penunjuk yang terletak bersebelah denganResort World Kijal memudahkan lagi pelancong luar Terengganu dan pelancong asing bertandang ke pantai itu bersama keluarga atau bersendirian.

Bagi meraka yang minat dengan aktiviti memancing, Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) ada menyediakan jeti khas dan benteng semata-mata mahu memenuhi kepuasan pengunjung.

Kemudahan lain seperti pondok rehat, laluan berjalan kaki, surau, tandas dan gerai makan turut disediakan.

Yang DiPertua MPK Mohd Zulkifli Abu Bakar berkata, pihaknya sentiasa prihatin dengan kehendak pengunjung yang pasti mahukan lokasi terbaik setiap kali singgah di kawasan perlancongan.

‘Pihak kami bukan sahaja bertanggungjawab menyediakan kemudahan malah memastikan kebersihan di Pantai Penunjuk Kijal sentiasa berada dalam keadaan baik dan bersih’.

‘Orang ramai di ingatkan supaya jangan mencuba aktiviti yang dilarang dan merbahaya, termasuk mandi, menyelam mencari hidupan laut dan sebagainya,’ katanya.

Sumber :- http://teganukita.my/pantai-kijal-jadi-destinasi-pilihan-pelancong-asing/

No comments:

Post a Comment