Pages

Tuesday, September 30, 2014

Atlet Kenya Dominasi LAJSM 2014


Seperti diramalkan, pelari jarak jauh dari Kenya berjaya mencipta hatrik kemenangan Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 2014 apabila kekal mendominasi kedudukan tiga terbaik bagi kategori utama lelaki dan wanita terbuka antarabangsa, di Dataran Batu Burok, semalam.

Seurei Julius Kiprotichi muncul johan perlumbaan apabila menamatkan persaingan dengan catatan masa dua jam lapan minit dan 59 saat sekaligus mengenepikan rakan senegaranya, Muasya Onesmus Muindi (2:09:09s) dan Joel Kiplimo Kemboi (2:09:18s) di tempat kedua serta ketiga dalam perlumbaan sejauh 42 kilometer (km) itu.


Dia yang membuat persiapan tiga bulan sebelum kejohanan itu, sangat gembira kerana berjaya mencipta kemenangan dalam acara marathon pertama disertainya di Terengganu.

“Saya menerima saingan yang amat sengit dari rakan senegara. Bagaimanapun, keadaan cuaca yang sangat baik banyak membantu larian saya.

“Malah kejayaan ini memberi semangat buat saya untuk terus menyartai kejohanan yang lain pada masa akan datang dan pastinya saya akan kembali lagi ke sini tahun depan,” katanya ketika ditemui sejurus tamat perlumbaan semalam.

Manakala Julius Kiprotichi menerima hadiah wang tunai RM18,000 manakala Onesmus Muindi RM8,000 dan Kiplimi Kemboi RM5,000.


Kejohanan anjuran Kerajaan Negeri itu seramai 22,297 peserta yang terdiri daripada pelari profesional dan amatur termasuk 120 pelumba luar negara menyertai perlumbaan sehari itu dengan menyaksikan 13 kategori dipertandingkan.

Perlepasan peserta LAJSM disempurnakan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman, manakala hadiah kepada pemenang disampaikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, Dato’ Mazlan Ngah.

Dalam pada itu, pelumba Kenya, Mary Arenkwony Maiyo memenangi kategori wanita dengan catatan masa dua jam 33 minit dan 44 saat mengatasi dua lagi rakan senegara, Edinah Jeruto Koech (2:38:44s) serta Purity Chelimo Serem (2:40:25s).

Atlet berusia 29 tahun itu menerima hadiah wang tunai RM10,000 manakala Jeruto Koech RM 7,000 dan Chelimo Serem RM5,000.

Sumber :- http://teganukita.my/atlet-kenya-dominasi-lajsm-2014/

No comments:

Post a Comment