Pages

Tuesday, September 30, 2014

Mohon Permit JPV Sebelum Lakukan Sembelihan Korban


Umat Islam yang ingin melaksanakan ibadah korban sempena Hari Raya Aidiladha di Terengganu perlu mendapatkan permit penyembelihan terlebih dahulu daripada Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV).

Pengarah JPV negeri, Dr Abd Razak Mohd Zailan dalam laporan Bernama berkata, permit berkenaan boleh dipohon daripada pegawai JPV di pejabat-pejabat JPV berdekatan mulai sekarang untuk memudahkan pemprosesan.

“Kita minta kerjasama pihak yang hendak membuat ibadah korban atau jamuan raya hendaklah memohon permit penyembelihan daripada JPV. Permit itu akan diberi selama tiga hari mulai 5 hingga 8 Oktober ini,” katanya.

Abd Razak berkata, untuk ternakan yang dibawa masuk dari negeri luar seperti Kelantan, permit kemasukan perlu dipohon selain perlu mengemukakan sijil kesihatan haiwan berkenaan dari negeri asal.

Katanya ternakan yang hendak disembelih perlu dipastikan sihat dan mempunyai permit daripada JPV jika penyembelihan dibuat di kampung-kampung.

Beliau berkata para pegawai JPV akan hadir ke kampung-kampung untuk membuat pemeriksaan bagi memastikan lembu berkenaan berada dalam keadaan baik sebelum disembelih.

“Langkah yang diambil oleh JPV negeri ini bertujuan untuk mengelak jangkitan wabak penyakit kuku dan mulut yang melanda ternakan di negeri ini baru-baru ini.

“Gerakan menyuntik vaksin penyakit berkenaan masih dijalankan oleh pegawai-pegawai JPV di sesetengah daerah walaupun pada hakikatnya penyakit itu telah dapat dikawal,” ujarnya.

Sumber :- http://teganukita.my/mohon-permit-jpv-sebelum-lakukan-sembelihan-korban/

No comments:

Post a Comment