Pages

Friday, September 26, 2014

Sidang DUN: Pasar Payang Baharu Dalam Proses Akhir Tawaran Tender


3 (4)Pembinaan Pasar Besar Kedai Payang (PBKP) baharu berkonsepkan warisan Terengganu tanpa melibatkan apartment dan hotel mewah kini dalam proses akhir tawaran tender.
Menteri Besar, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman, berkata kos yang diperuntukkan bagi tujuan itu lebih rendah berbanding apa yang dicadangkan sebelum ini.
“PBKP itu nanti masih mengekalkan warisan Terengganu walaupun dilengkapi kemudahan moden termasuk alat penghawa dingin, lif dan eskalator.
“Lebih menarik mempunyai jejambat yang boleh menghubungkan ke Bazar Warisan, mengekalkan indentiti jam besar, replika perahu payang dan telaga seri amar.” katanya,
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Sidang DUN, hari ini.
Ahmad Razif turut memberitahu, kerajaan akan menaik taraf PBKB itu secara berperingkat-peringkat dengan merobohkan struktur lama bangunan itu yang dikenalpasti tidak selamat oleh Jabatan Kerja Raya.
Katanya, bangunan lama itu yang melibatkan pasar basah dan premis batik mungkin akan dipindahkan lebih awal ke pasar sementara bertempat di Pulau Warisan untuk kerja-kerja meroboh dan membina baru.
“Apabila bangunan itu siap kelak, perniaga terbabit akan berpindah, sebelum pengusaha lain pula yang akan dipindahkan ke pasar sementara iaitu di lokasi sama.
“Kita terpaksa berbuat demikian, untuk mengelak pembaziran peruntukan dengan membina pasar sementara lebih luas dan besar,” katanya.
Sementara itu, Ahmad Razif turut memberitahu kerajaan negeri turut bercadang menwujudkan perkhidmatan bas bandar percuma kepada pelancong tempatan dan luar negara.
“Langkah itu dilihat lebih mesra pelancong, selain mahu memberi keselesaan golongan itu yang mahu melihat keunikan sekitar Bandar Raya Kuala Terengganu,” katanya.

No comments:

Post a Comment