Pages

Tuesday, September 30, 2014

Terengganu Hos Terbaik Sukan Marathon

Sheela (baju kuning) bersama dua pemenang bagi kategori terbuka wanita bergambar kenangan dengan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Perumahan Awam Negeri, Bazlan Abd Rahman dan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Samiun Salleh.

“Terengganu menjadi antara lokasi terbaik penganjuran sukan marathon sebegini. Malah, saya pasti tidak akan melepaskan peluang menyertainya lagi pada tahun akan datang kerana hadiah yang ditawarkan juga lumayan,” kata Sheela Samivellu yang mengungguli kategori wanita terbuka, Larian Antarabngsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 2014, di Batu Burok, Kuala Terengganu, semalam.

Sheela yang menamatkan larian dengan catatan masa terbaik satu jam 21 minit dan 52 saat berjaya membawa pulang RM8,000, mengenepikan pesaing terdekat, Yu Fang di tempat kedua (1:29:51) dan Loh Chooi Fern (1:30:37).

Bekas atlet Sukma Johor itu berkata, penyertaan kali kedua pada tahun ini turut membaiki rekod di tempat kedua pada penyertaan LAJSM yang lalu dengan rekod masa

“Saya rasa sangat selesa dengan beberapa pembaharuan dan perubahan yang dilaksanakan penganjur pada kali ini. Langsung tiada masalah sepanjang larian bermula dari mula hingga tamat persaingan.

“Walaupun tanpa latihan yang intensif memandangkan saya sibuk bekerja sebagai pegawai kerajaan di Putrajaya, denga pelbagai kelebihan yang ada serta dibantu dengan cuaca yang baik, saya berjaya mencapai sasaran sebagai juara pada kali ini,” katanya yang juga atlet marathon 10km dan 15km.

Bagi kategori lelaki terbuka pula, pelari jarak jauh dari Kedah, Muhaizar Mohamad memenangi perlumbaan sejauh 21 km itu dengan catatan masa 1:10:46s meninggalkan R Thevan (1:10:53s) untuk tempat kedua dan ketiga Mohd Jironi Riduan (1:11:17s).
Muhaizar (dua dari kanan) bersama dua pemenang bagi kategori terbuka lelaki bergambar kenangan dengan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Perumahan Awam Negeri, Bazlan Abd Rahman dan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Samiun Salleh.
Anggota tentera berusia 34 tahun dari Kem Sungai Udang, Melaka itu menerima wang tunai RM8,000 dan menyifatkan kejayaan itu merupakan catatan masa terbaik peribadinya sejak menukar haluan daripada menyertai larian extreme berbukit ke marathon sejak lebih setahun lalu.

Katanya, penyertaan dia dalam LAJSM itu juga merupakan medan pemanas badan baginya menghadapi satu lagi Kejohanan di Kuala Lumpur bulan depan dan mengharapkan mampu mempertahankan catatan masa terbaiknya.

“Penyertaan dalam larian extreme sebelum ini banyak membantu kejayaan saya pada hari ini (semalam) kerana dari segi ‘endurance’ saya tidak berdepan dengan masalah, cuma saya perlu tambahkan ‘speed’ pada larian sahaja.

“Malah ini adalah salah satu program latihan saya sebagai persiapan untuk melayakkan diri ke SEA Game Singapura tahun depan,” katanya.

Kategori lelaki tertutup Terengganu dimenangi Mohamad Helmi Suhaimi (1:14:52s), tempat kedua, Mohd Shukri Abd Rahman (1:17:38s) dan ketiga Muhamad Nizamuddin Alias (1:18:20s), manakala wanita dikuasai pemenang kategori terbuka musim lalu, Nor Amelia Musa dengan catatan masa 1:27:05s di depan Kok Swee Sen (1:53:41s) dan Nor Zaiemah Mat Hussain (1:53:46s).

Kejohanan anjuran kerajaan negeri disertai 22,297 peserta membabitkan pelari profesional dan amatur termasuk 120 pelumba luar negara dengan menyaksikan 13 kategori dipertandingkan.

Perlepasan peserta LAJSM disempurnakan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Razif Abd Rahman, manakala hadiah kepada pemenang disampaikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, Dato’ Mazlan Ngah.

Sumber :- http://teganukita.my/terengganu-hos-terbaik-sukan-marathon/

No comments:

Post a Comment